Paste your Google Webmaster Tools verification code here

Zeebrugge nu ook al hub voor pangasiusfilets

17 november 2013 | Door | Categorie: Economie, Gele Kanarie: Nieuws Totaal, Hub! Hub!
Vietnamese pangasiuskweker

Vietnamese pangasiuskweker (Foto: phswien)

Zeebrugge roert zich stevig op de wereldhubmarkt. De ambitieuze Vlaamse havenstad, die al een hub wil worden voor Poolse Opel Astra’s, wil nu ook een hub worden voor Vietnamese pangasiusfilets.  ‘Een rampzalige keuze.’

Het is u wellicht ook opgevallen: steeds meer landen, regio’s, steden en zelfs dorpen hebben de ambitie om een hub te worden. Gele Kanarie-CEO en city marketeer Marco von der Hochgemuth wees er al eerder al: ‘Het jezelf toe-eigenen van een hubthema is in de city marketing een voorwaarde voor een geslaagde branding-operatie’. Lees er hier meer over. Om de enorme toename aan hubs een beetje in het vizier te houden, brengt de Gele Kanarie in de rubriek Hub! Hub! de hubs in kaart. Mét een objectieve (sterren)analyse over de kansen van de hub.

Hand overspelen
Eerder besteedden we al aandacht aan het Belgische Zeebrugge. De havenstad sprak toen de ambitie uit om een hub te worden op het gebied van Poolse Opel Astra’s. De slagingskans van die uitgesproken hubambitie kreeg destijds van onze city branders een rating van maar liefst vijf (op zes) sterren. Maar wat schetst onze verbazing: Zeebrugge maakte vorige week bekend nu ook al een hub te willen worden op het gebied van Vietnamese panagasiusfilet. City marketeer Von der Hochgemuth: ‘Als zo’n bericht binnenkomt, dan krab je je als city marketeer wel even je achter je oren. Een hub voor én Poolse Opel Astra’s én Vietnamese pangasiusfilets? Zeebrugge overspeelt hier duidelijk zijn hand.’

Ambitie
Eerst maar eens de feiten. Afgelopen week ondertekenden de Vlaamse minister Hilde Crevits samen met de CEO van de haven van Zeebrugge, Joachim Coens, in Ho Chi Minh-stad een ‘memorandum of understanding‘ met Vasep, de Vietnamese federatie van producenten en exporteurs van vis (bekijk hier de foto van de plechtige ceremonie). Het doel is duidelijk: alle Vietnamese pangasius voor Europa moet uiteindelijk via Zeebrugge worden geïmporteerd, van zo’n achtduizend ton per jaar nu, naar tot de 200 duizend ton per jaar in de toekomst.

Vissersschip in Zeebrugge

Vissersschip in Zeebrugge (Foto: visitflanders)

Food port
Minister Crevits toonde zich in haar nopjes met het pangasiusakkoord: ‘Dit akkoord zal voor extra werkgelegenheid zorgen en de concurrentiepositie van de Vlaamse havens op internationaal vlak versterken.’ Havenbaas Coens vult aan: ‘De overeenkomst met Vasep is een versterking van onze Food Port en toont andermaal dat onze kusthaven de beste keuze is voor de voedingslogistiek.’

Minderwaardige vis
Terug thuis in Vlaanderen bleek dat niet iedereen het enthousiasme van Crevits en Coens deelde. Vooral vanuit de Vlaamse visserijsector kregen zij de wind van voren. De gekweekte ‘Vietnamese brol’ (Vlaams voor ‘rotzooi’, red.) zou de Vlaamse visserij bedreigen. ‘Ik heb er geen woorden voor,’ zegt visser Luk Luwagie tegen de Belgische krant Het Nieuwsblad. ‘Het water staat aan de lippen van de visserijsector aan de kust en in plaats van daar iets aan te doen, gaan ze dergelijke minderwaardige vis massaal via ons land verdelen.’

Rampzalige keuze
City marketeer Von der Hochgemuht begrijpt het sentiment aan de Vlaamse kust. ‘Dit is een rampzalige hubkeuze. Zeebrugge toont zich penny wise and pound foolish. Waar zijn ze aan de Noordzee-kust in godsnaam mee bezig om kweekvissen uit Zuid-Oost-Azië te halen, terwijl de tongen, kabeljauwen, wijtingen en haringen voor de deur langszwemmen? De mosselen liggen voor het oprapen op het strand!’ Volgens de city marketeer laat Zeebrugge hier kansen liggen: ‘Zeebrugge wil zich internationaal op de kaart zetten, maar vergeet hier dat ‘lokaal’ het nieuwe ‘internationaal’ is. Zeebrugge zou moeten zeggen: wij doen niet aan kweekvis, wij doen aan vers, vers en nog eens vers.’ Von der Hochgemuth: ‘Een vis is geen Opel Astra.’

Beginnersfout
De city marketeer kan evenwel best begrijpen dat Zeebrugge geld wil verdienen aan Vietnamese kweekvis: ‘Natuurlijk, dat is een legitiem doel en als B2B-model kan het best werken. Maar wees terughoudend op het gebied van B2C! Schreeuw het niet van de daken richting je consument! Profileer je als Vlaamse kustplaats niet met Vietnamese pangasiusfilets! Ga als Vlaams minister niet op de foto met een pangasius! Ik weet niet welke city marketeer Zeebrugge adviseert, maar dit is een beginnersfout uit het boekje.’

Rupsje Nooitgenoeg
Volgens Von der Hochgemuth kan de hub-keuze voor Vietnamese pangasiusfilets ook de hub-ambities van Zeebrugge op het gebied van Poolse Opel Astra’s schaden. ‘Dit kan inderdaad behoorlijk doorwerken. Zeebrugge gedraagt zich als het onsympathieke Rupsje Nooitgenoeg. Je kan niet alles willen.’

Pangasius-hub Zeebrugge in sterren:
Exclusiviteit hubthema:
Aantrekkingskracht hubproduct:
Slagingskans uitgesproken hubambitie:
Hubprofileringsmogelijkheden B2B:
Hubprofileringsmogelijkheden B2C (hub als city brand):

Tags: , , , , ,

Laat een reactie achter