Kanarie 500: spectaculaire stijging aantal volgers
21 augustus 2013 | Door Marco von der Hochgemuth | Categorie: Gele Kanarie: Nieuws Totaal, Kanarie 500, MediaHet social media-experiment Kanarie 500 blijkt een voltreffer: sinds de lancering is het aantal volgers van de Gele Kanarie meer dan verdubbeld. Maar het Kanarie 500-team is nog niet tevreden.
Publicitair gezien was het de afgelopen weken relatief rustig op het Kanarie 500-front. Ook ons campagneteam kon genieten van enkele weken slow marketing. Maar alles is relatief, want in de tussentijd bleven de volgers maar toestromen, zo blijkt uit recente cijfers.
Maar voor we naar de cijfers gaan: wat is de Kanarie 500 ook alweer?
Het gaat om een innovatief experiment met als doel het bereiken van 500 volgers op het Twitter-account @Gele_Kanarie. Onze redactie Social Media en Contentbeheersing is daartoe bezig met het zelf – actief – volgen van 500 mensen. In eerste instantie waren de early adopters aan de beurt, daarna de not so early adopters en vervolgens een eerste groep opinieleiders en decision makers. Momenteel zit het Kanarie 500-team midden in het volgtraject van de breed samengestelde main target group: een groep geselecteerde twitteraars met specifieke patronen en interesses.
Voor de laatste cijfers en feiten over het Kanarie 500-project hadden we een afspraak met Angelo van Leemput jr., nog steeds interim social media strateeg van de Gele Kanarie Media Group. Hij had – tussen de bedrijven door – kort de tijd om antwoord te geven op zeven prangende vragen.
1. Wat is momenteel de actuele stand van zaken op dit moment?
Toen ik vorige week terugkeerde op de redactie na een kort verblijf op Ibiza had ik stiekem wel wat streefcijfers in mijn hoofd wat betreft het project. Dan is het mooi en dankbaar om te zien dat die targets ruimschoots zijn gehaald. De Kanarie 500-familie heeft zichzelf opnieuw overtroffen, en daar kun je alleen maar respect voor hebben.
2. Maar wat zijn dan de actuele cijfers, op dit moment?
De Gele Kanarie wordt nu gevolgd door exact 125 volgers. Dat is vergeleken met een maand geleden een toename van bijna 44 procent. En kijken we naar de lancering van de Kanarie 500, dan praten we over een stijging van ruim 101 procent. Oftewel meer dan een verdubbeling van het aantal volgers! Dat is in één woord helemaal fantastisch, maar we zijn er natuurlijk nog lang niet. Wij willen naar dat magische getal van 500 volgers toe.
3. Hoe is het tot deze spectaculaire stijging gekomen, Angelo?
Dat is tweeledig. Aan de ene kant zie je dat de Gele Kanarie veel aandacht en exposure heeft gekregen door het aanbieden van bijzondere content. Neem het artikel Wat speelt er allemaal niet op transfergebied dat waanzinnig populair is geworden en viraal is gegaan binnen social media-kringen. Dat heeft tot veel nieuwe volgers geleid. Daarnaast zijn we vorige keer begonnen met het actief volgen van een eerste segment leden van de main target group en – zoals wetenschappelijk ook is aangetoond – een significant deel is de Gele Kanarie inderdaad gaan terugvolgen. Zo kom je dan tot de – voorlopige – Kanarie 125.

Schematisch weergegeven
4. Tot nu toe werden de nieuwe volgers van de Gele Kanarie steed nadrukkelijk in het zonnetje gezet. Gebeurt dat nog steeds?
Ja, waarom niet? Al deze mensen hebben energie gestoken in het volgen van de Gele Kanarie en willen deel uitmaken van de Kanarie 500-familie, dus dat verdienen ze voor de volle 500 procent. Het gaat om in totaal 38 nieuwe Kanarie-vrienden, dus ik begin maar meteen.
Het gaat om Simon uit Amsterdam, Maurice Dumont ( indie music en arthouse movies), student planologie Robin Raanhuis, Rob de Graaf uit Woerden, werkpaard Pim, bedrijfskundige Krystan, Erik Zwiers, Barrie Wouters, Lijnie van Wijk (charmante nerd & bezorgde bioloog), Martin Hendriks, Tom van der Molen, Thijs Jansen (voetbal & drums), Roy van der Loo, Jesper D., Patrick Moleman (‘slappoo’), journalist Droesjka, Rim van den Heuvel, advocaat Jeroen van de Velde en Lophophanes Cristatus, onder meer gespecialiseerd in ‘open source’.
5. Waren dat ze?
Nee, verder verwelkomen we nog Inke (GGZ), Caspar (bestuurslid PvdA Den Helder), Gr0te Br0er, Briël van Rijsbergen (Hij & Ik productions), Transferjosti, zorgondernemer Loet Spaanstra, Ron Lauwers (‘gezelligheid op 1’), Barend Boers, Apenprins (schrijver van Spirit of the Monkey), projectmanager Jan van Galen, filmmaker Ruben, Willem Davids (producer/director), Erica Steenwijk, Martijn Bakker, Midas (‘politiek knuffeldier’), radiomaker Maarten Stultjens, 3FM DJ Herman Hofman, no-nonsense consultant Rob Kievit, Henry Kuil (hypotheken en assurantiën) en last but not least: Mich Biegstraten.
Zoals gezegd: al deze zogeheten semi-late adaptors worden actief teruggevolgd door ons Kanarie 500-team. Allemaal van harte proficiat!
6. Hoe zijn de ontwikkelingen binnen de Premium Pilot Group van opinieleiders en decision makers?
Zeer positief. We volgen nu 25 geselecteerde prominenten met ieder een sterk netwerk binnen hun eigen peilers en op die groep blijven wij ons nog even focussen. Zoals bekend volgt 8,3 procent van deze opinieleiders inmiddels ook de Gele Kanarie, onder wie zakenman Erik de Vlieger en wielrenner Klaas Lodewyck. Op korte termijn gaan we deze groep natuurlijk verder uitbreiden. Bovendien is inmiddels de Projectgroep Kanarie-ambassadeur begonnen met het opstellen van een profiel van een binnenkort te benoemen ambassadeur van de Kanarie 500. Daar verwachten we publicitair heel veel van.
7. Tenslotte: wat staat er komende week op het programma van het Kanarie 500-team?
Het team gaat deze week alle nieuwe volgers van de Gele Kanarie terugvolgen. Dat is altijd een feestelijk moment op de redactie. Vervolgens trekken we het aantal door de Gele Kanarie gevolgden op van 144 naar 200, waarbij we gebruik maken van het potentieel uit de main target group. Kortom: een drukke maar dankbare week!
Bedankt dat je weer even tijd vrij kon maken om ons helder te woord te staan. Succes en ziens!
De Kanarie 500. Doe je ook mee?