Paste your Google Webmaster Tools verification code here

Hub Zeebrugge hub!

6 juni 2013 | Door | Categorie: Economie, Gele Kanarie: Nieuws Totaal, Hub! Hub!
De haven van Zeebrugge

De haven van Zeebrugge (Foto: visitflanders)

In de nieuwe economierubriek Hub! Hub! brengt de Gele Kanarie de belangrijke hubs van deze wereld in kaart. Met dit keer: de ambities van het Belgische Zeebrugge om een hub voor Poolse Opel Astra’s te worden.

Het is u wellicht ook opgevallen: steeds meer landen, regio’s, steden en zelfs dorpen hebben de ambitie om een hub te worden. Volgens Gele Kanarie-CEO en city marketeer Marco von der Hochgemuth wordt ‘het jezelf toe-eigenen van een hubthema’ in de city marketing inmiddels gezien als voorwaarde voor een geslaagde branding-operatie. Lees er hier meer over. Om de enorme toename aan hubs een beetje in het vizier te houden, brengt de Gele Kanarie in Hub! Hub! de hubs in kaart. Mét een objectieve (sterren)analyse over de kansen van de hub.

Nopjes
Het Belgische Zeebrugge heeft de ambitie om een hub te worden op het gebied van Opel Astra’s, of nog specifieker: Póólse Opel Astra’s. Sinds april worden er door de Poolse spoorwegmaatschappij PKP Cargo wekelijks vier goederentreinen met Astra’s vervoerd van het Poolse Gliwice, waar de auto’s worden gebouwd, naar Zeebrugge.
De Belgen zijn in hun nopjes met de komst van de Astra’s. ‘Deze trafiek versterkt nog de hubfunctie van onze haven naar Polen’, zegt Joachim Coens, CEO van Port of Zeebrugge, in de Belgische media. Het is de bedoeling dat PKP Cargo op de terugreis naar Polen auto’s meeneemt die bestemd zijn voor de Poolse markt.

De nieuwe Opel Astra

De nieuwe Opel Astra (Foto: Opel)

Bescheiden
Senior City Marketeer Von der Hochgemuth kan zich wel iets voorstellen bij de keuze van Zeebrugge voor de Poolse Opel Astra: ‘De ambities zijn tamelijk bescheiden gehouden. Dat is enerzijds slim. Je kunt wel meteen hoog van de toren blazen dat je een hub wilt zijn voor de mondiale autoindustrie, maar daarmee leg je de lat wel erg hoog. Dit is lekker tastbaar en concreet. Dat is heel goed. Aan de andere kant kun je misschien wel zeggen dat Zeebrugge té bescheiden is. Ik bedoel: een hub voor Poolse Opel Astra’s? Waarom niet een hub voor ‘Opel Astra’s’? Of – ik zeg eens iets geks – ‘Opels’? Die bescheidenheid is typisch Vlaams.’

Serieuze volumes
Von der Hochgemuth is echter optimistisch over de hubkansen van Zeebrugge: ‘Ja hoor, die Belgen timmeren op hun eigen bescheiden manier lekker aan de weg. Er sijpelen bij ons inmiddels berichten binnen dat Zeebrugge ook al de hub aan het worden is voor Toyota Yarissen voor de Amerikaanse markt. Poolse Opel Astra’s en Toyata Yarissen voor de Amerikaanse markt, dan heb je het toch over serieuze volumes.’
Joachim Coens van de haven van Zeebrugge is het met Von der Hochgemuth eens. Volgens hem ‘bevestigt het nieuwe roro-volume de sterke positie van Zeebrugge in het automotive segment’.

Sex-appeal

Bron: De Lloyd

Bron: De Lloyd

Rest ons de vraag: Kan Zeebrugge zich nu ook echt profileren als hub? Von der Hochgemuth: ‘Jazeker, dat kan, zeker in B2B-concepten. En ik neem toch aan dat Zeebrugge zich in eerste instantie op de zakelijke markt richt. Op het B2C-terrein, naar de consument toe, zie ik wel een probleem, vooral op het vlak van imago. Het hubproduct is gewoon niet exclusief genoeg. Ik bedoel een Poolse Opel Astra is nu eenmaal geen Ferrari Testarossa, al heeft die Astra Cabrio natuurlijk nog wel enig sex-appeal. Ik zie de pagina-grote advertentie in de reisbladen nog niet voor me: Port of Zeebrugge, International Polish Opel Astra Hub. Nee, dat wordt een moeilijk verhaal.’

Hub Zeebrugge in sterren:
Exclusiviteit hubthema:
Aantrekkingskracht hubproduct:
Slagingskans uitgesproken hubambitie:
Hubprofileringsmogelijkheden B2B:
Hubprofileringsmogelijkheden B2C (hub als city brand):

 

 

Tags: , , ,

Laat een reactie achter