Paste your Google Webmaster Tools verification code here

Gele Kanarie brengt verhubbisering in kaart

19 april 2013 | Door | Categorie: Economie, Gele Kanarie: Nieuws Totaal, Hub! Hub!
De hub van het universum

De hub van het universum (Foto: shutupyourface)

In de nieuwe economierubriek Hub! Hub! brengt de Gele Kanarie de belangrijke hubs van deze wereld in kaart. ‘Iedereen wil tegenwoordig een hub zijn. Er dreigt zelfs een wildgroei te ontstaan. Het is daarom goed dat er gemonitord wordt.’

Het is u wellicht ook opgevallen: steeds meer landen, regio’s, steden en zelfs dorpen hebben de ambitie om een hub te worden. Volgens Gele Kanarie-CEO en city marketeer Marco von der Hochgemuth betreft het een trend die al langer gaande is: ‘De afgelopen tien, twintig jaar is het besef doorgedrongen dat je door specialisatie je kansen vergroot.’

Verhubbisering
Von der Hochgemuth gaat verder: ‘Dat geldt niet alleen voor individuen – zij kunnen door specialisering hun kansen op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld aanzienlijk verbeteren –  maar ook voor ondernemingen en zelfs landen of steden. Daarom zie je nu dat plaatsen zich steeds meer gaan specialiseren en zich vervolgens profileren als hub. Ik spreek in mijn city marketeer trainingen ook wel eens gekscherend van mondiale verhubbisering. Want dat is wat er nu gaande is.’

Merkidentiteit
Volgens Von der Hochgemuth wordt ‘het jezelf toe-eigenen van een hubthema’ in de city marketing inmiddels gezien als voorwaarde voor een geslaagde branding-operatie: ‘City marketing en branding is tegenwoordig meer dan alleen een slogan. Je komt er niet met ‘In één woord Amersfoort’ of ‘I Amsterdam’. Het vraagt om externe en interne analyse, om de formulering van strategische issues en opties, om een marketing strategie en marketingplan. En acties op het niveau van product en andere variabelen. Vanuit deze visie zou ook het beleid expliciet in lijn moeten blijven met deze merkidentiteit. Het kiezen van een specifiek terrein waarin een gemeente hub wil zijn kan daarbij prima helpen. Sterker nog: zonder specifieke hub geen sterke brand.’

Analyse
Enfin & hoe dan ook: om de enorme toename aan hubs een beetje in het vizier te houden, start de Gele Kanarie nu dus Hub! Hub! Welke hubs zijn er? En welke plaatsen hebben de ambitie om een hub te worden en waarin? In een objectieve analyse worden vervolgens de kansen van de hub tegen het licht gehouden.

Gap
Von der Hochgemuth juicht het initiatief toe: ‘Iedereen wil tegenwoordig een hub zijn. Er dreigt zelfs een wildgroei te ontstaan. Het is daarom goed dat er gemonitord wordt.’ De city marketeer gaat nog even door: ‘Steden zijn meestal afhankelijk van regulering op hoger niveau. En steden zijn gefragmenteerd in gespecialiseerde verantwoordelijkheden waarbij sprake is van weinig integratie. Bovendien zijn ook de financiën vaak problematisch en is er een gap tussen de noodzakelijke investeringen en belastinginkomsten.’

Astra
Binnenkort verschijnt de eerste echte aflevering van de rubriek: Hub Zeebrugge hub! Met daarin de ambities van het Belgische Zeebrugge om een hub voor Poolse Opel Astra’s te worden.

Tags: , , ,

Laat een reactie achter