Social Media-beleid Gele Kanarie op langere baan
9 februari 2013 | Door Angelo van Leemput jr. | Categorie: Gele Kanarie: Nieuws Totaal, Media, Mediagids
De Gele Kanarie is door de goeroe gesitueerd in het hart van het Social Media-landschap (Foto: birgerking)
Het social media-beleid van de Gele Kanarie heeft vertraging opgelopen. Aanvankelijk was het de bedoeling om het beleid nog deze week te presenteren, maar dat wordt niet gehaald. ‘Er zijn hobbels.’ De Facebook-activiteiten zijn tot nader order gestaakt.
De Gele Kanarie Media Group is afgelopen week in conflict geraakt met de door het concern ingehuurde Social Media-goeroe. Volgens de directie is er van de zijde van de goeroe sprake van ‘getalm’ en ‘gedraal’. De goeroe op haar beurt verwijt de Gele Kanarie-directie ‘gebrek aan lef om elementaire keuzes te maken’. Er is nu een mediator ingehuurd die beide partijen weer om de tafel probeert te krijgen. De mediator: ‘Ik heb goede hoop dat dit allemaal gaat lukken. We hebben het hier over volwassen mensen, met uiteindelijk eenzelfde belang.’
Profileren
De Social Media-goeroe beloofde vorige week nog deze week met een (concept) Social Media-beleid te komen, met daarbij onder andere een follow back-beleid voor Twitter, maar volgens haar ‘ontbreekt het aan visie’ bij de Gele Kanarie en is het daardoor ‘onmogelijk om op dit moment met een appropriate social media policy te komen’. De goeroe: ‘De directie van de Gele Kanarie moet elementaire keuzes maken. Ze moeten durven beslissen waar hun brand voor staat. Je kunt niet alles doen, je zult je moeten profileren. Maar je ziet dat de redactie overal heen fladdert. Van nieuws, naar Singapore, naar knutseltips, naar fluitconcerten. Dat is zo ontzettend niet 2013. Kies, mensen, kies!’
Mediawijsheid
Volgens de goeroe moet de Gele Kanarie zich specialiseren en daarmee onderscheiden. ‘Onderscheidend vermogen is tegenwoordig enorm belangrijk. Kies je onderwerp en blink daarin uit. Of het nu ‘Ajax’, ‘ADHD’, ‘Mediawijsheid’ of ‘Space & Environment’ is, dat maakt niet uit, maar dare to choose!’
Bier, worst en voetbal
De directie van de Gele Kanarie bestrijdt deze invalshoek: ‘Wij hebben juist de keuze gemaakt om ons breed te oriënteren. We willen ons juist niet beperken. Noem het ouderwets, maar wij geloven daarin,’ zegt een woordvoerder. ‘De goeroe heeft rigoureuze voorstellen gedaan, waarbij we afstand zouden moeten nemen van een deel van de doelgroep omdat die toevallig geïnteresseerd is in ‘bier, voetbal en worst’. Dat zou dan niet bij onze main target group passen! Nou, ik hou zelf ook van bier, voetbal en worst! Flikker toch op.’
Zuur
Beide partijen noemen het ‘zuur voor de redactie’ dat het Social Media-beleid vooralsnog niet van de grond komt. ‘Je ziet dat er waardevolle content wordt gemaakt, die het verdient om over het voetlicht te worden gebracht,’ zegt de directiewoordvoerder. ‘Dat blijft nu allemaal liggen.’
Boter bij de vis
De redactie is tot nader order gestopt met haar Facebook-activiteiten. ‘We zijn tot dusver welwillend geweest,’ zegt een redactielid, ‘en hebben – terwijl dat niet in ons takenpakket staat – onze content altijd braaf verspreid via Social Media. Je merkt dat de druk bij redacteuren steeds groter wordt, er komt steeds een taakje bij. Het houdt een keer op, zeker als je merkt dat er op hoger niveau geblunderd wordt. Inmiddels eisen we boter bij de vis.’
De redactie zegt in een verklaring ‘verbaasd te zijn’ dat alles zo lang moet duren. ‘Zo moeilijk is het toch niet? Is het nou zo lastig om op de follow-knop van Twitter te drukken? Maar nee, d’r moeten eerst rapporten worden volgeschreven over volgprofielen. En intussen moeten we het op Twitter nog steeds met Louise Mushikiwabo doen. Rooster me een middag uit en ik regel het!’
Eind van de maand
Een mediator gaat komende week aan de slag. ‘Geef me één of twee weken,’ zegt deze optimistisch. ‘Als er daarna flink aan getrokken wordt, dan ligt er aan het eind van de maand alsnog een Social Media-beleid’.
Wordt – ongetwijfeld – vervolgd.
Die Social Media-goeroe heeft nochtans wel gezorgd voor 2 (twee!) likes op Facebook.
Dat is wel wat bier, voetbal en worst waard, dunkt me.