Paste your Google Webmaster Tools verification code here

83 Trends voor 2013

15 december 2012 | Door | Categorie: Gele Kanarie: Nieuws Totaal, Media, Mediagids
Glazen bol

Zie ik daar een branded government? (Foto: mira d’oubliette)

De trends voor 2013 zijn binnen! Er zal volgend jaar meer gefocust worden op toegevoegde sociale merkwaarde, we zullen de opmars van de branded government meemaken en bovendien wordt ‘locatie’ de nieuwe ‘context’. Wij zien er nu al enorm tegenop. Er is gelukkig ook goed nieuws: het straatbeeld wordt geel.

 

De Gele Kanarie Mediagids zet maar weer eens – in het kader van to list the lists – de opvallendste lijstjes om in een handig lijstje der lijstjes. Dit keer – in het kader van to watch the watchers – presenteren we de tien opvallendste lijstjes met de verwachte trends voor 2013. Dat levert een exclusief voorpretpakket op van liefst 83 trends, waarvan toch zeker de helft enigszins te begrijpen is! Snel van start.

 

Glazen bol

(Foto: Jon A. Ross)

1. De onafhankelijke trendwatchers van frankwatching.com zetten op onnavolgbare wijze acht social trends voor 2013 op een rij. De belangrijkste trend die Frankwatching watcht is de opkomst van social companies. Gedurfde watch! Iedere organisatie zal straks ‘bewust of onbewust geconfronteerd worden met vragen over de sociale impact van de organisatie en het merk op haar (sic, red.) omgeving.’ Om je door Franks trends te worstelen, moet je van te voren wel even wat spiritualia nuttigen, maar dan krijg je er veel voor terug. Schitterend managementsproza bijvoorbeeld! De Gele Kanarie had maar wat graag zelf aan de wieg gestaan van deze zin: ‘De campagnes van 2013 hebben meer dan ooit behoefte aan een compleet geïntegreerde sociale strategie en zullen vooral focussen op relevantie voor de consument in plaats van direct op doelstellingen van de organisatie zelf als awareness of transacties.’ Haha, die Frank!
Bruikbaarheid van de watch:

Bal 2

Foto: Jon A. Ross

2. Nog bonter wordt het gemaakt door het gezelschap van trendwatching.com in hun December 2012 Trend Briefing met tien cruciale consumententrends voor 2013. Het geheel ziet er uitermate gelikt en geloofwaardig uit. Daar kan Frankwatching een hele flinke punt aan zuigen. We zouden bijna onze portemonnee trekken voor een consult, maar om er nou in een cruciale watch mee aan te komen dat de sleutelwoorden van 2013 ‘verwachtingen’ en ‘kansen’ zijn…? Wij hebben hierbij toch erg het gevoel alsof dat de sleutelwoorden van 1987 waren. Ook als er bij de eerste gewatchte trend wordt uitgepakt met ‘crowdfunding’ hebben we het gevoel alsof we tamelijk back to the future gaan. Gelukkig herpakken de trendwatchers van trendwatching zich en worden er een aantal op het oog interessante trends op onnavolgbare wijze gewatched: zo is er een opkomst van de demanding brands te verwachten en de opkomst van ‘producten die teruggeven’. De Gele Kanarie voelt na het lezen van deze cruciale trends een behoorlijke behoefte in de maagstreek om nog vóór de jaarwisseling wat producten terug te geven.
Bruikbaarheid van de watch:

Foto: Jon A. Ross

3. De trendwatchers van de hippe dutchcowboys.nl dan. Zij laten ‘onze CEO’ Rick van Boekel vooruitblikken op 2013. Rick maakt zich er af en toe wel heel erg makkelijk vanaf met trends als ‘een nog grotere toename in het gebruik van smartphones’ en ‘online video bekijken neemt een grote vlucht’.  Rick toch! Dat is CEO-onwaardige trendwatching! In groep 5 van de basisschool wordt op hoger niveau gewatched, werkelijk. Gelukkig is de rest van Ricks trendwatch zo kundig dichtgespijkerd met managementspeak dat er met geen mogelijkheid enig licht tussen te krijgen is. De Gele Kanarie kan enorm genieten van zinnen als ‘Business Intelligence zal het digitale media landschap met een klap betreden en dit markeert het begin van een eenduidig inzicht in alle data uit alle verschillende kanalen’. Ook fraai: ‘Locatie is de nieuwe context’. Maar wat het betekent? We houden het voor alle zekerheid op: ‘Uhuh, Rick, uhuh’.
Bruikbaarheid van de watch:

Foto: Jon A. Ross

4. We pakken er nog een trendgoeroe bij: de eternal Adjiedj Bakas, moeder aller Nederlandse trendgoeroes. Bakas pikt als vanouds een stukje spiritualiteit mee; vinden de mensen leuk. Hij heeft de Wikipedia eens gecheckt en is er achter gekomen dat 2013 het jaar van de slang is. En ‘slangenjaren worden gekenmerkt door heethoofdigheid, nervositeit, heerszuchtigheid, wispelturigheid en onrust, veroorzaakt door slechte verliezers’. O jee, als wij maar niet tot die laatste groep gaan behoren. Er zit niks anders op dan de kansen te grijpen die er volgens Bakas gelukkig ook in 2013 zijn voor innovatieve ondernemers.  Geen dichtgetimmerde managementsblabla bij Bakas. Hij zegt gewoon dat Barbie en Mark Rutte straks uit zijn en Gers Pardoel en Kees van der Staaij in. Dat snappen we tenminste! Maar is het ook waar? Kees van der Staaij??? In!?
Bruikbaarheid van de watch: 

Foto: Jon A. Ross

5. Zeiden we net bij Bakal ‘moeder aller trendgoeroes’? Herstel, dat moet zijn ‘goeroe der goeroes’ en waar de zeiden ‘moeder aller Nederlandse trendgoeroes’ daar bedoelden we Lidewij Edelkoort, stopdetijd. Inderdaad, de eveneens eternal Lidewij Edelkoort. Bekend van die eindeloos saaie aflevering van Zomergasten. Edelkoort is alweer way voorbij 2013. Haar trendwatches voor 2014 zijn inmiddels te downloaden van haar site. Á raison de duizend euro, we zeggen het er maar even bij. Gelukkig is er nog wel een Pinterest-pagina met een soort mood board van de door Edelkoort voorziene trends voor 2013. De Gele Kanarie wordt een beetje misselijk van pastelkleurige fietsen, verticale tuinen en bohemian bedrooms (vraagteken). Waarschuwing: Camping is going to be a super trend. Not for us, Lidewij, not for us.
Bruikbaarheid van de watch:

Foto: Jon A. Ross

6. De website marketingsfacts.nl komt met vijf social-mediatrends van het aan de weg timmerende trendwatchtalent Lieke Lamb. Ook hier wat (wijd) openstaande deuren. Zo worden – net als dit jaar – traditionele media steeds meer afhankelijk van social media, is voor zakenmensen – what’s new – een goede social presence onontbeerlijk en is the next big thing, net als de afgelopen vijf jaar, het vermaledijde internet of things. Neemt niet weg dat op vrij overzichtelijke en heldere wijze vijf trends worden uitgewerkt waarvan zelfs wij zoiets hebben van goh. Mits je natuurlijk niet allergisch bent voor termen als social visibility, social capital en neural network computing. Wij kunnen echter na de vorige vijf watchers een stootje – zeg maar stoot – hebben.
Bruikbaarheid van de watch:

Foto: Jon A. Ross

7. De Belgische kwaliteitskrant De Standaard brengt ons gelukkig verder terug in de gewonemensenwereld. Zij komen met zeven trends voor 2013. De duiding ontbreekt een beetje. De tips zijn ondergebracht in de rubriek ‘cultuur’ en zijn uiteindelijk een allegaartje. En nu we er nog eens goed naar kijken: de voorspelde trends lijken meer op whisful thinking dan op een serieuze, duurbetaalde trendwatch. Hier is vermoedelijk maar weer eens de redactiestagiair aan het werk geweest. Of zouden we verdorie volgend jaar allemaal een cassette (?) gebruiken als riemsluiting? We hopen toch van niet! Afijn, het geheel leest lekker vlotjes weg.
Bruikbaarheid van de watch:

Foto: Jon A. Ross

8. Verder down to earth. Op bouwenenwonen.nl zet Frans Colen, Marketing & Communicatie Manager bij Franke Nederland, de keukentrends voor 2013 op een rij. Kijk da’s nou lekker concreet. ‘Gemak, energiebesparing en duurzaamheid zijn de sleutelwoorden voor 2013,’ zegt Colen. Nog concreter: 2013 wordt het jaar van de kokendwaterkraan. We zijn al onderweg naar Franke Nederland. Ook de foto van de kanariegele keuken maakt hier op de redactie enige indruk.
Bruikbaarheid van de watch:

Foto: Jon A. Ross

9. We zijn er bijna. Even doorzetten. Het wordt bovendien nog concreter op de site van stylink.nl. Zij zetten de interieurkleuren voor 2013 op een rij. Handig als het huis in d’n tjet moet worden gezet. Volgens AkzoNobel is ‘bijna paarsig blauw’ dé interieurkleur van 2013; interieurspecialist Panotone houdt het op ‘Monaco Blue’. Is natuurlijk jammer. De Gele Kanarie kan hierna alleen nog maar oproepen tot een boycot van beide bedrijven. Gelukkig komt de kleur geel nog wel in het kleurenpalet voor 2013 voor. Een schrale troost.
Bruikbaarheid van de watch:

Foto: Jon A. Ross

10. Nee, dan de Amerikaanse toonaangevende website realbeauty.com. Die houdt het overzichtelijk en voorspelt welgeteld één modetrend voor 2013. En dat is er meteen eentje die ons kanariehart sneller doet kloppen. De modekleur van 2013 wordt namelijk… tromgeroffel: geel! En dat natuurlijk in het trendy ‘fifty shades of’: from lemon, to canary (!!!!!!!, red.), to mustard and everything in between. We kunnen niet wachten tot het lente wordt.
Bruikbaarheid van de watch:

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Laat een reactie achter